direkt från kameran...

eller... direkt och direkt...
in i datorn en sväng iallafall och sen ut i bloggen. ;-)

Vad har vi för spännande här tro... nått har ju hänt sedan jag var på skroten och fotade iallafall märkte jag. (konsaterade att det var dom sista bilderna jag pillat på)



Se där ja, här hade vi lite "panorering". Stack ju ut till riksvägen en förmiddag och fotade en stund och här är en av dom bästa bilderna om jag får välja själv. Gillade lastbilen helt enkelt, den stack ut lite med sin tulpansida och härligt blå färg. ;-)  Vet inte vad panorering står för med nått enkelt ord så där, men det är helt enkelt så att du följer motivet med kameran och knäpper av på en förutbestämd punkt där man vet att skärpan finns och så fortsätter man följa motivet efter att man knäppt. Man knäpper alltså mitt i "följandet" för att få oskärpan på bakgrunden och motivet skarpt och "fryst". Lek med tider runt 1/60 beroende på vad du har för objektiv så hittar du snabbt knycken ifall du vill prova. :-)

Ah, då kom vi in i hästflocken här ja. Maria ville att jag knäppte lite bilder på småbusarna och vi hade sån tur att solen tittade fram lite. Genast mycket trevligare än när grådiset hänger i knävecken. (som det gjort hela november) Det här är Blossi från Rälta.



Och här har vi Nattfari från Rälta som står och tittar ut över Sjöbotten. Gillar "stämningen" i den här bilden och jag hoppas jag fått fram den hyfsat så ni hänger med på vad jag kände när jag tog bilden.



Och här en helt oredigerad bild. Orkade inte lägga ner nån energi på den när den inte var "bättre" (eller sämre?) än så här. ;-) Det är på lördag eftermiddag före 1a advent när granen tändes här i byn. Brukar inte vara ute på det spektaklet men fick ett infall att försöka fota lite. Som vanligt (?) tänke jag inte till riktigt innan jag knäppte av utan kom på först efteråt vad jag skulle ha testat. tsss... jag i ett nötskal. Granen står precis utanför "lagret" på andra sidan från vår gård sett. :-)


Detta knäppte jag igår på fotomötet. Vi fick testa att leka lite med studioblixtar som dom tagit dit. Lite enklare varianter men helt ok och det var så himla skoj. Inte för att jag riktigt vet hur bilderna skulle bedömas av "proffs" men faktum är att jag blev jättenöjd med dessa två bilder som jag visar här. Sen kanske det är lite en redigeringsfråga, men så här vill jag visa fram dom.



Så himla skoj, och inte så himla avancerade hjälpmedel faktiskt. Måste få göra detta fler gånger! :-)

Japp, då var det slut på bilder att visa från den här kameran. Vet att jag hade fler bilder, men då ligger dom i "lilla" kameran och den orkar jag inte ge mig på just nu. Får bli en annan gång.

Om det är nån som har nån synpunkt (bildkritik) ang. hästarna och porträtten så får ni gärna lämna en kommentar här. Feedback är alltid bra för utvecklingen.



Kommentarer
Postat av: Nina

Gillade den översta bilden på hästen jättemycket!! Vet inte varför just den fastnade framför de andra...

Kan inte mkt om fotografering, men de saker som jag tyckte gjorde bilden så vacker var att hästen var en mycket duktig modell, ljuset föll snyggt, marken så klar, bakgrunden lite mera suddig...men inte "yr- suddig". Färgerna och himlen...Ja, det var väl i princip allt !!! Men det är de saker som jag tänkte på iaf. En jättevacker bild!

Postat av: Lisa

Alla bilder är riktigt snygga. Men de på hästen är verkligen magiska!!!

2009-12-11 @ 12:44:02
URL: http://www.softangelwings.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback