Godisverkstad

Igår och idag har det tillverkats julgodis här i köket. Rätt mycket julgodis. Måste ju räcka... ända till påsk typ. ;-D Fast med tanke på att vi kommer bli 18 personer här i övermorgon så tror jag inte godiset kommer överleva nyår ens... tsss.

Igår satsade vi på marsipangodis och lite chokladdoppade saker. Lillasyster rullade marsipanfigurer för kung och fosterland och jag smälte choklad och doppade marsipankulor, nougatrutor och russin. Sen doppade vi marsipanfigurerna och "marsipanglassarna" i choklad och strössel. MUMSIGT VÄRRE ifall du frågar mig! ;-)





Tror du mig nudå? Tyvärr är jag en total looser för marsipan. Skulle kunna trycka i mig rätt mycket utan att skämmas om vi säger så..... *suck*

Idag blev det kokade saker på spisen + vanliga chokladbollar. Först gjorde jag marknadskola - sån där porös som finns i massa olika färger och smaker oftast. Min blev rosa med pepparmintsmak. Sen kokade jag Chokladfugde efter ett favvorecept som en kompis hittade för många år sedan och vi testade tillsammans.

Kokning pågår. (ser ut som vanlig kola-smet)

Nån som vill ha ett recept?

Alltså, är det nått nytt julgodis ni ska testa så är det denna... totalt underbar och försvinnande god! :-)

 

CHOKLADFUDGE  

ca 3/4-1½ dl kakao. (jag brukar välja den mindre mängden, det räcker!)
6 dl socker
1krm salt
2msk sirap
2dl kaffegrädde (går bra med vanlig grädde)
2msk smör el. marg.
1msk vaniljsocker
1dl hackade nötter  (brukar jag oftast hoppa över så ungarna kan äta utan problem)


Följ receptet noga nu! Kasta inte i allt på en gång.... ;-)
Blanda kakao, socker och salt i en tjockbottnad kastrull.
Tillsätt grädde och sirap och koka på svag värme. Rör om då och då. Massan är färdig när den håller för kulprov (ca 15-30 min kokning).

Tillsätt margarin. (här brukar jag även tillsätta vaniljsocker eftersom det kan bli tight på slutet att få ner det i smeten ifall det börjar tjockna för mycket)
Vispa med elvisp tills smeten blir tjock. Det tar några minuter. Vispa så länge du törs, det blir fort jättetjockt på slutet, man ser oftast när smeten blir lite ljusare och lite krämig i koncistensen, våga vispa tillräckligt bara! Vill du ha i nötter rekommenderar jag dig att sluta vispa lite tidigare så du får ner dom ordentligt i smeten innan det stelnar för mycket!
Häll nu ut smeten i en form. (1/3 långpanna kan vara lagom - ha bakplåtspapper i botten!) Det kan bli så att du mer eller mindre får "klicka" ut smeten i långpannan beroende på hur tjock smeten blivit...
Ett tips är att ta ytterligare en bit bakplåtspapper och lägga över smeten och trycka ut till ett jämnt lager så får man fina bitar sedan när allt stelnat!
Pensla med lite olja över hela smeten och låt sedan stelna. (ställ kallt)
Skär i bitar när det stelnat.
Fudgen blir så där härligt "mossig" och smälter i munnen. Det är vispandet som är själva "tricket" här för att få det så poröst och luftigt.

Smaklig spis. ;-)

Det blir lite liknande koncistens på chokladfudgen och marknadskolan, men personligen gillar jag fudgen mer. Den känns mer rejäl på nått vis. Fast det är väl en smakvilla antar jag, båda innehåller ju rätt mycket socker ändå. ;-)

Passade på att fota "snödjupet" här oxå idag när jag hade kameran framme...

Så här ser det ut utanför just nu.
Inga gigantiska mängder, det finns ju dom som fått betydligt mer har jag hört, men det är lagom vitt och lagom mysigt tycker jag. Hörde rykten att vi kanske får en gnutta till inom närmaste dygnet kanske... det lär väl märkas gissar jag.

Ang. pysselhörnan så är den halvfärdig ungefär. Sorteringsprojektet fortgår men jag saknar lite lådor, dom anlände idag. Nu finns ingen mer tid att fortsätta och bli klar innan jul precis (konstigt va?) men kanske får jag nått ryck i mellandagarna eller så och kan slutföra det mesta. Gäller bara att få ihop systemet på alla håll så blir det nog riktigt bra.

Badrummet är klart. Ska smyga dit med kameran snart och fota lite. Har fått upp krokar osv nu, bara några andra småsaker som fattas. Fast det är rätt konstigt med det där rummet. Vi har använt det i typ 6 år och nu på 6 månader så har det raderats ur minnet... bara för att vi inte haft tillgång till det. Fånigt. Har kommit på mig själv ett flertal gånger redan när jag är halvvägs upp i trappen till toaletten uppe... att vi har en toalett nere nu oxå. Som *fungerar*! Jag behöver alltså inte gå upp längre... Dessutom är det varmt och myyysigt där inne tack vare golvvärmen, så när man kliver ut i övriga huset så fryser man nästan fossingarna av sig.  Kan man få golvvärme i hela huset tack? ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback