Catfight!

Nix, inget sexigt, inget med flickor alls....

utan med fyrbenta (små) KATT-pojkar! ;-DD

Vaknade typ 05.30 i morse av att katterna hade sprinterlöp med catfight i huset ett par vändor. Det blir en bit när man springer uppifrån vårat sovrum (längst in) och ner genom trappen och längst bort i andra änden av huset nere... och så tillbaka. Det frästes och morrades och skreks... typ två vändor och sen blev det lugnt. Ingen aning om vad pojkarna trodde dom hade för sig men det var väl nån uppgörelse antar jag. Måste ju liksom gås igenom för att få ordning på torpet. Sa åt gubben att ingen katt fick gå utanför dörren när han gick upp förrän dom var kollade att dom var ok! (gällde väl mest Torsten då som är den som vill gå ut direkt)

Dom var ok - märktes inget på dom alls. (phew) Man fantiserar ju om nått halvblodigt när man hör hur det låter och vet vilka redskap dom har på tassarna....

Tog några kort på dom precis nyligen och lyckades få med båda på samma bild! Sensation!


Jag sätter mig här så länge så jag inte syns....


Hmm, var tog den där Torsten vägen? (ignorera att halva badrummet befinner sig i köket... *suck*)


AH! Där var du ju! (och naturligtvis skall det vara barn mitt i smeten... det kom en arm från ingenstans PRECIS i rätt ögonblick... typ.... )

Sen gick Torsten....

Om jag smiter iväg under bordet så ser nog inte Zeke mig.... (?)

Och så gick Zeke iväg upp och la sig....
Och Torsten....



Han la sig på hallmattan och kråmade sig och såg rätt nöjd ut - trots att det var han som fegade ur först. ;-DD Sen gick han ut.

Zeke lät vi gå ut i går eftermiddag föresten!
Vi öppnade bakdörren vid altanen och hade den öppen ett tag eftersom det var hyfsad värme för en gång skull. Ville kunna ha dörren öppen så han kunde springa lite ut och in som han ville - ifall han blev rädd för något. (smart tänkt visade det sig) Zeke började sin utomhuskarriär hos oss med att smyga ut och utforska hela altanen med omgivning. Vågade sig ut på gräsmattan försiktigt försiktigt. Sen blev han rädd för något och kom som ett snöre in i köket igen. ;-)  Uppdraget slutfört! PHU - det gick som jag trodde... han skulle ta det bitvis och kolla läget förhoppningsivs. Alternativet hade ju varit att han dragit järnet och aldrig kommit tillbaka, men jag hade en förhoppning om att han skulle vara smartare än så.  Han är inte jättetarv på att gå ut så där men otroligt nyfiken. Stod i dörröppningen och kollade vad som hände där utanför när jag släppte ut Torsten på framsidan = ny vy för Zeke.

Idag regnar det igen. Inte våldsamt, men lagom för att man ska bli blöt till slut och lagom för att det ska vara kallare än behagligt ute. blä!

Måste visa föresten vad vi fick smaka hemma hos pappsen i söndags.
Sånna här:

Lam Yay heter dom tydligen. Det är en thailändsk frukt.
Pappas sambos son hade med sig lite när han kom från Thailand i söndags.
Så här finns att läsa om frukten om man söker på internet:

*** Longan (Lam Yai)

Longan är en liten frukt frukt med brunt skal. Skalet är brunfärgat och den är ca 2-3 cm i diameter. Fruktköttet är vitt med en frisk smak som påminner om Lychee, Longan brukar ätas färsk, bara skala först.***

Så här ser dom ut inuti:

Väldigt söt -sötare än en söt vindruva, så det gick bara att äta några stycken. Fastare "kött" än en vindruva oxå och lite speciell koncistens - lite mer gummi-aktig än en vindruva. Växer tydligen på stora träd om vi fattade rätt. ;-)

Tyckte det såg ut som små potatisar när jag såg dom först. fniss....

Ikväll bär det av på keramikkurs då. Ska som sagt försöka fota något och rapport kommer om hur kursen var. Ska bli väldigt spännande. ;-)


Kommentarer
Postat av: Milo

Sötisar... s Tur de inte blev alldeles blodiga... Skoj att se mer foton. =)



Fin skål du drejade!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback