Fotograf eller inte fotograf...?

Kul frågeställning eftersom den faktiskt ändå gav lite intressanta svar!

Jag lyfter fram Görans svar här bland kommentarerna (Göran är f.ö. ordförande i
Rättviks fotoklubb där jag är med)


Göran E  ([email protected]) om En dröm, en tanke...:

Så här fick jag reda på av marknadsföringsläraren på gymnasiet när jag skulle starta min firma.
Du kan inte bara skriva fotograf på din logga för jag är också en fotograf om jag går ner på fotoaffären och köper mig en engångskamera och går ut och tar ett foto. Då är jag en fotograf, sade han.
Så med andra ord är alla som fotografera en fotograf. Men om du ska kalla dig professionell fotograf då kanske det blir något annat.
Och då kommer nästa fråga, när är jag professionell? Ja det är så enkelt som att när du får betalt för en bild eller de jobb du gör så är du professionell.


*************************************


Tycker det var ganska vettiga argument. Samtidigt gillar jag svaret jag fick av en annan medlem ur Rättviks fotoklubb som varit in här på bloggen och läst och svarade mig på deras forum.
Jag citerar:
på den frågan är mitt svar, är det Du som tagit bilden är det Du som är fotografen , och då kan Du ju kalla dig fotograf... :idea:  /Fotograf Lage alias Make.

*************************************

Det svaret gillade jag skarpt. Det är ju sanning till 100% så klart och bekräftar ju egentligen bara det Görans skrev om att gå in i en fotoaffär och köpa sig vilken kamera som helst. Klart man är fotograf om man fotograferar och är den som tagit bilden.  Kruxet är ju som sagt bara hur man "skyltar" med det - vilka avsikterna är.... är det för att markera att man är proffisionell eller inte? Tål att tänkas vidare på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback