Muffins

Har man inget annat för sig så kan man ju alltid baka muffins. :-)
 
Ska provsmaka dom om en stund när vi ska fika.
Invigde mina nyinköpta muffinsformar. Sånna där stooora härliga formar.
6st på en bricka - non-stick eller nått. Verkar funka ypperligt.
Först ut blev kladd-kake-muffins. En sats som normalt passar en vanlig sockerkaksform blev en slatt i botten på varje "hål" i nya formen... fniss... Färdiga fyller dom ungefär halva former. (på höjden)

Sen när jag ändå var i gång passade jag på att ta ett annat recept jag hittade. Man kunde ha dumlekolor och godis-sockerbitar i varje muffins men det struntade jag i eftersom jag inte hade nått sånt hemma. En sån sats verkade dock lite mer lagom för mina formar. Det blev 3/4 fulla hål, och nu när dom är färidggräddade så blev det en sån där fin bullig topp på varje muffins. ;-)  Sjukt lyckat för att vara första gången. HURRA!  Återstår att se om dom är ätbara oxå, men jag skulle väl kanske inte tro nått annat....

Fast..... det är väl inga muffins man ska bjussa på kanske.... nån som garanterat vill bli förkyld kan ju komma förbi och smaka en.... haha... Man får vara glad så länge man slipper snor som garnering. (ok - tror vi avslutar här)

TILLÄGG:
Vill någon vara så snäll och förklara hur man får UPP muffinsarna ur formarna på ett presentabelt sätt? EHRUM!!

 

Note to self 1: Grädda kladdkakemuffinsarna liiiite längre. (5 av dom ligger upp och ner - så ni kanske förstår vad jag menar... fniss...)

Note to self 2: Kanske vänta liiiiite längre innan man tar ur (läs: försöker ta ur) chokladmuffinsarna ur formarna så dom håller i hop lite bättre. Dom två som sitter ihop till vänster på nedre bilden är dom jag tog ur sist. Den där "högen" i mitten av fatet är innehållet från övriga 4 muffins. Gott.... men lite smuligt. hm!

OK, provsmakningen återstår - börjar bli dags för det snart.
Katten tyckte iallafall om chokladmuffinsarna (dom till höger som ser mest ut som sockerkaka). Han åt smulor som ramlade på golvet med god aptit och klättrade nästan i luften för att komma upp och lukta vad det var för gott där uppe på bänken. ;-)

Kommentarer
Postat av: Hönan/Anna-Lena

Ha pappersformar i formen, det har jag läst om och så brukar jag göra, då är det lätt att ta ur. Sedan hjälper nonstick formen till att få snygg fason på dem;-)

Ser gott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback