Vidrig kursbok!

Såg ju som sagt var första lektionen på den här Fotokursen Visuell kommunikation i förrgår kväll. En av uppgifterna (utmaningarna) var att hitta en bild som man kopplar med. Alltså, en bild man känner lite extra för och sedan beskriva vad man känner och varför typ. (eller nått sånt)

Jag har bläddrat lätt i boken förut för jag beställde den rätt tidigt, men bilderna kändes mycket obehagliga vid första anblicken, så jag la snabbt ifrån mig den. Detta upprepades några gånger kan jag säga.

Nu fick man ju lov att titta lite mer i boken och verkligen sätta sig ner och bläddra i den och det kändes väldigt obehagligt! Mer än 90% av bilderna får mig att må dåligt. Det är skräck, avsky, otäckt, förnedrande, hemskt, obehagligt, mörker osv i en enda lång följd. Vissa bilder får det att vända sig i magen.

Jag står som ett stort frågetecken helt enkelt. VARFÖR en så stor bok om ett så omtalat ämne med 90% (eller mer) bilder i den här kategorin??? I början av kursen tas det upp väldigt tydligt att många böcker handlar till medsta del bara hur man får "vackra" bilder och det behövs mer nyans, men inte 17 behöver man väl välja bara bilder som visar 90% mörker?

Säkert individuellt hur man tolkar och upplever det där, men jag har börjat reagera oerhört starkt och negativt mot allt sånt där. Kvinnoförnedring, nakenhet i mysko situationer, förnedring över huvud taget, krigsbilder, barn som far illa osv osv. Skräckfilm och annan film som får in något av dessa bitar vänder jag ryggen omedelbart. Dom tillför mig inget annat än obehag och det kan jag vara utan i mitt liv. Jag har medvetet valt bort det för att må bättre. Jag vill inte se helt enkelt. Jag *vet* att världen inte är rosenskimrande rosa, men den blir knappast bättre för att jag prackas på detta och mår dåligt.

Vad det är för bok?
Jo, den heter THE PHOTO BOOK. (ja, med stora bokstäver!)
Phaidon står det som utgivare eller nått. ISBN 978-0-7148-4488-6
ifall nån är våldsamt nyfiken.

Lär ju vara en "bestseller" snart om alla elever på kursen ska ha var sitt ex. ;-DD

Säkert är det jag som överreagerar, men är man konstig om man drar igång paralleller med våld när man ser en bild med pistoler, svarta toner, nakna kvinnor bland en hög män, utsatta grupper i samhället fotade på ett för mig förnedrande vis. Hela boken klingar hemskheter. Vissa bilder kanske inte alls hade kommit i så dålig dager om dom presenterats var för sig. Men i och med att så otroligt många bilder väcker dessa känslor hos mig så dras dom andra liksom med och man ser mörker även i dessa.

Brrr.... som en annan på kursen skrev på vårt diskussionsforum - det är inte precis nån "kaffebok" som man har liggandes framme...... *ryyys*

Jag tror jag vet vad jag aldrig kommer bli.... dokumentärfotograf i nått hårt sargat land. Skulle jag never klara. Hellre rosenskimrande lull-lull-bilder där livet är toppen på en pinne. Om man ska hårddra alltså.

Btw- bra tajming av internääät idag föresten. Kom tillbaka runt 16-snåret så där, lagom när man slutar jobba ungefär och det är dags för andra bestyr. Smidigt. Blir en del att göra i morgon istället gissar jag. Förutom att jag ska hjälpa svärmor flytta lite blommor från rabatterna här utanför. Hon hade lite önskemål om att rädda vissa perenner från "altan-döden". Vi har planer på att bygga ett trädäck på framsidan och då ryker två stora rabatter med blommor. Det skall grävas för plintar redan nu innan det fryser är det tänkt, så då kan man börja snickra sen när som helst tidigt i vår kanske. När solen börjar värma skall jag kunna sitta där och njuta har jag sagt, inte titta när dom börjar bygga. ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback