Organiseringstips (#1) och du får chansen att vinna?

Japp, låter inte det spännande??

Allt eftersom jag städar / organiserar upp i min pysselhörna nu tänkte jag rensa ut vissa saker som jag inte använder eller *behöver* (svårt ord det där sista...phu).  Har efter förra veckans lilla rensning redan en 10L back med saker som jag tänkte förära någon annan.  Det *KAN* vara använda saker, men dom är absolut fullt funktionella och inte trasiga etc.  Du kommer inte få hela backen om du vinner, men jag stoppar i några godbitar som jag tror kan bli uppskattade! :-)

Så här gör du för att skaffa dig en "lott" till dragningen.

Skriv en kommentar till DETTA inlägg SENAST FREDAGEN DEN 3e AUGUSTI kl. 18.00. 
En vinnare (eller kanske fler - vem vet?) dras på Lördagen den 4e och presenteras här i bloggen!

Du skriver ETT organiseringstips i varje inlägg du gör - MAX 3st/ person!  Du kan alltså totalt få 3 lotter.

Du får *gärna* länka till bilder som visar det du tipsar om - bilder inspirerar massor!!



Hoppas ni tipsar med massor av roliga saker så ska jag försöka visa allt eftersom jag organiserar hur det blir - ok? Jag ska försöka att redan denna vecka posta bilder på saker som jag organiserat på ett sätt som jag är riktigt nöjd med så håll utkik och sparka mig där bak om jag glömmer! :-)


FÖRVARINGSVISNING 1 (2007-07-30)

   

Så här förvarar jag mina band + blommor!
Dom fyrkantiga glasburkarna hittade jag först på Clas Ohlson (dom hade bast runt sig som jag tog bort). Ville så klart ha fler men då var dom slut... GAH! Lyckan blev enorm när jag hittade dom i årets Biltema-katalog. YES BOX! Så nu har jag sorterat in även blomorna i lika glasburkar. Dom passar perfekt i CD-hyllor som är inköpta på Clas Ohlson. :-)  (Notera: Man ska inte "förakta" gubbarnas affärer... fniss... det kan finnas godbitar där med)

Är sjukt nöjd med att ha det "färg-sorterat". Märker att jag använder det mycket bättre då + att det är en härlig färgklick! Tog en stund att sortera alla blommor, men det var det värt! :-)



Kommentarer
Postat av: Hönan

Organisations Tips 1: Se till att det största rummet i huset används till pysselrum:-) Det är ju det rummet som tar mest platts:-) *fniss* Alt. Bygg ut*asg*

Postat av: Hönan

Organisations tips 2:
Låda Glis på IKEA
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972
kostar 9 kr, lock 10 kr. Rymmer 5 L perfekt genom skinlig förvaring för olika band, stämpeldynor etc.

2007-07-30 @ 19:05:34
URL: http://www.scraphonan.blogg.se
Postat av: Hönan

Organistaions tips 3:
Känner du någon som ska riva ut sitt gamla kök. Hojta till att du gärna tar hand om överblivna skåp och lådor, perfekta för förvaring. Men det innebär ju då att du får ett större rum eller bygger ut *hmmm*,s svårt att tipsa dig Lisa du har ju redan så mycket smart förvaring, det är väl mest platsen som saknas;-) Precis som här hemma:-)
Kramis

2007-07-30 @ 19:10:13
URL: http://www.scraphonan.blogg.se
Postat av: Elisa

Ett bra sätt att förvara um stämplar ser du här:
http://www.elwa.se/temp/store1.jpg
Det är transparenta blad som egentligen är omslag till Peach system för inbindning. Clas O!

2007-07-30 @ 19:54:07
URL: http://www.elwa.se/galleri
Postat av: Elisa

Och här ser du ett bra sätt att förvara sina dynor på, en hylla som är skarvbar från Ikea!
http://www.elwa.se/temp/store2.jpg

2007-07-30 @ 20:01:19
URL: http://www.elwa.se/galleri
Postat av: Elisa

Jag brukar skära till kortbaser så de finns klara när jag vill göra ett kort. Olika färger och storlekar. Bra att förvara dem i ett brevställ från bokhandeln!
http://www.elwa.se/temp/store3.jpg

2007-07-30 @ 20:02:40
URL: http://www.elwa.se/galleri
Postat av: Berit

Jeg har funnet min løsning på alle UM stempler og er super fornøyd!
Se bloggen min - så skjønner du hvorfor!
Klem

2007-07-30 @ 20:32:24
URL: http://fo2scrap.blogspot.com
Postat av: Busan


Tyvärr kommer jag och min kamera överens annars hade jag gärna visat bild på min lilla pysselhörna där jag har:
- Borrat upp tre tavellistor från IKEA där jag på den översta listen står akrylfärger samt floss, den mellersta distresser och twinklings. Den understa har jag borrat 30 hål så mina sticklers kan stå upp och ner. På samma hylla får också cateys plats liksom stämpeldynorna och embossingpulver. Perfekt att ha det jag använder mest lättillgängligt.
- En Tote med verktygen samt Glue Dotsen, samma som ovan att det jag använder näst ska jag ha nära.
- Sedan har jag målat fem stora rektangulära lådor för att dölja det jag inte använder så ofta, vanliga stämplar, foamstamps, extramaterial som extra skärblad och chipboard samt Bosskut-diesen.
Hoppas det var något som inspirerade dig.
//Busan :)

2007-07-30 @ 21:38:55
Postat av: Isabell Lindqvist

Tips 1: Sortimentskåp är toppen att ha smådekorationer i om tex brads, öljetter mm. På Biltema har de ett litet - 5x5 små lådor som går att dela in i tre fack. Det följer med massor av skruvar och brickor men dem blev sambon glada över. Inte så dyra heller precis över hundringen styck.

2007-07-31 @ 12:00:32
URL: http://stinispralinis.blogg.se
Postat av: Isabell Lindqvist

Tips 2: vem har undgått Ikeas små minibyråer - Fira. Finns i lite olika modeller själv har jag 3X3 små lådor och 3 små + 2 stora lådor. I de kan man förvar allt småplock - rymmer mycket. Det bästa är att man kan måla eller klä dem hur man vill - så det matchar resten av pysselrummet om man har ett.

2007-07-31 @ 12:03:15
URL: http://stinispralinis.blogg.se
Postat av: Isabell Lindqvist

Tips 3: Korgar för dushutrymmet som man (om man inte är scrappare) förvara shampoo och liknande i. Vet inte riktigt vad jag ska kalla dom. Finns i jättemånga olika varianter. I en sådan med tre våningar förvara jag mina akrylfärger.

2007-07-31 @ 12:05:56
URL: http://stinispralinis.blogg.se
Postat av: Smarre

Organisera?? Vaddå organisera?? Ska man det?
;-)
Jag har bara för några dagar sedan insett precis samma som du att det är sällan jag letar efter en viss sak utan snarare efter något i en viss färg. Så jag har gjort om en del men inte allt än till att ligga färgsorterat istället. Använder nån finurlig verkstadshylla från Clas Ohlson till det. Men det var ju inget riktigt tips eftersom du redan gjort så...
:-)
Spillbitarna då kanske. Jag sparar så gott som alla små pappersbitar för man vet aldrig när de behövs. Nu har jag äntligen skaffat en sån där hemarkivsmapp där jag sorterar in dem efter färg. Supersmidigt! Måste köpa mig en till och göra lika med mönstrat spill.

2007-07-31 @ 13:57:05
URL: http://mariekarlsson.blogg.se
Postat av: Smarre

Vad mer kan jag tipsa om?
Jag förvarar alla mina ark med bokstavsstickers i en tidskriftssamlare. Kanske inte det allra mest ultimata men det fungerar smidigt för mig än så länge.

2007-07-31 @ 13:58:54
URL: http://mariekarlsson.blogg.se
Postat av: Milo

Tips 1.
Man kan använda IKEA-kartonger och ha sina 30x30-papper i. Om man skär en skåra i lagom höjd, ca 6-7 cm från övre kant, så får det utmärkt plats att hänga hängmappar i den skåran och sätta pappren i, och då går det även att stänga locket, så man slipper damm när man inte använder sina papper. *när nu det kan vara?*
Se bild här: http://mlilja.net/dagboken/dagbilder2007/db070309papperslada.jpg
Fast den lådan har varit med ett tag... ;) Tog en från vinden tills vidare! Har nu bytt ut den.

2007-07-31 @ 21:27:36
URL: http://mlilja.net
Postat av: Milo

Tips 2.
Foamstamps har en förmåga att ta plats! Dem förvarar jag i plastlådor som det har varit kakor i. Och så sätter man bara en text på och staplar dem! =) Lätt att hitta och se!
Har tyvärr ingen bild på detta.

2007-07-31 @ 21:33:57
URL: http://mlilja.net
Postat av: Milo

Tips 3.
Monterade stämplar har jag i "skruvskåp" köpta på Clas Olsson. Lätt att hitta om man sätter en liten lapp med vad de innehåller, och så "äter" de rätt mycket smått. Jag kategoriserar i vad stämplarna föreställer... ex. katter, hjärtan, sjörövare, änglar osv...
Bild: http://mlilja.net/scrapping/pysselrum/pysselhorn1.jpg
Det är de blå skåpen som syns på sidorna på bordet!

2007-07-31 @ 21:36:40
URL: http://mlilja.net
Postat av: Gunvor

Många bra tips Lisa! Det där med färgsorteringen av dekos tror jag att jag ska ta till mig - nu har jag ju brads för sig, eyelets för sig etc. Och jag som precis sorterat alla bradsen ...
Mitt tips: Jag har en trevånings ampelhållare (d v s tre korgar som hänger under varandra med en krok överst). Den hänger från översta hyllan ovanför stämpelbordet och innehåller alla mina punchar.
Kram, Gunvor

2007-08-01 @ 07:56:36
URL: http://gunvors.blogg.se
Postat av: Kicki

Jag har flyttat över mina EZ-monterade stämplar från cd-fodralen till laminerade A4-ark som jag förvarar i en kraftig papplåda från Åhlens, men nu när jag skulle iväg så lade jag ner dem två och två i A4 zip-påsar "rygg-mot-rygg" och upptäckte att detta var ett jättebra sätt att förvara dem, speciellt för transport. :) Lättöverskådligt och ingen risk att de trillar loss nånstans där de inte ska vara. :)
Kram Kicki

2007-08-01 @ 10:30:57
URL: http://kickis.blogg.se/
Postat av: Riitta

Man sparar utrymme om man hänger saker också från taket. T ex:
1) två kettingar (med ungefär 50 cm avstånd). Mellan dom sätter man pinnar så att det blir liksom en trappstege. Sen kan man vika och hänga stora papperark på pinnarna.
2) en korg, bäst om man kan se igenom. jag har mina servetter där.
3) en tjock metallvajer. Med magneter kan man fästa kort där. Det är en en snygg inspirationskälla, som man ser alltid (man behöver inte öppna folder etc).
tyvärr har jag inga länkar elle bilder, men hoppas ni förstår vad jag menar.
Hälsningar från stormiga Finland!
/Riitta

2007-08-01 @ 11:28:29
Postat av: Elina

* Såna där snurror för kryddburkar passar perfekt till brads/öljetter och annat pyttigt
* En wajer med klämmor (typ gardinwajer och klädnypor) är utmärkt att fästa rubons, stickers mm på - lättöverdskådligt och snyggt!
* Möbler med hjul t ex mindre byråer eller bord gör det lätt att flytta om i pysselrummet efter behov. En tv-möbel på hjul (t ex Benno eller Jägra på IKEA)ger bra förvaringsutrymme. Jag har en sådan och ovanpå har jag ställt en minibyrå från IKEA.

2007-08-01 @ 16:06:21
URL: http://elinasblandning.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Spännande med alla förvaringstips - på den här bloggen får man allt titta in emellanåt och få inspiration. Kul idé, Lisa!

2007-08-01 @ 18:14:38
URL: http://inola.blogg.se
Postat av: Isabell Lindqvist

Tänkte bara tillägga att jag lägger upp bilder p min lila pysselhörna på Scrappiz.se... Där smyger jag omkring som "lunfxa"

2007-08-02 @ 20:21:21
URL: http://stinispralinis.blogg.se
Postat av: Sara - SaGam

Nu är det ordning och reda i stugan förstår jag! va ju där och städade för inte så längesedan...hihi..
Tycker du ska ta en bild och visa din monterat- förvaring också!
Ska se om jag kan bidra med åt tips till dig...du som gett mig så många...
Nummer 1: Jag har på mitt pysselbord e liten minibyrå i plast med 5 lådor i. I en låda har jag hällt massa clear embossingpulver, i en annan
massa guld. så är det bara att ta ut lådan och liksom dra det man ska embossa genom pulvret. Kanonbra att slippa pilla med små burkar. De övriga lådorna väntar på fyllning!

2007-08-03 @ 00:20:57
URL: http://www.sagam.blogg.se
Postat av: Sara - SaGam

Nummer 2: I en av mina mappvagnarhar jag sedan en tid alla mina spillpappersbitar. Dom har haft lite olika plats runt om i rummet, men nu tycker jag att jag har bra koll på dom och det gör att man använder "skräpet" mer!

2007-08-03 @ 00:23:18
URL: http://www.sagam.blogg.se
Postat av: Sara - SaGam

Nummer 3: IKEA köksförvaring, men korgar man kan hänga upp. Önskar att jag hade mer plats för detta i mitt nya pysselrum. Här en bild från det gamla.
http://gamborn.gosebo.com/webrubberstamps/mittpysselrum050918.jpg
Vem är det som ska dra lottena? Frida kanske?

2007-08-03 @ 00:26:03
URL: http://www.sagam.blogg.se
Postat av: Hattifnatt

Nämen - så himla lustigt att du också gör nästan samma grej som jag! Jag LOVAR att jag inte hade sett din utlottning innan jag startade min! *förvånad*
I alla fall, här kommer mina allra bästa organisationstips:
1. Paletten för distressfärger jag använder är en konstnärspalett - en låda i plast med exakt 24 fack (så många som distressfärgerna, hihi!) och lock på - som jag köpte på Kreatima här i Stockholm. Den är kanon så länge man inte vänder den upp och ned eller så, för den är inte helt tät.
2. Minibyråerna från Åhléns (köpta nyss på halva reapriset - 49 kr styck) huserar diverse småsaker som blommor, bling, stämpeldynor m.m. Har märkt upp varje låda med Dymo. Funkar jättebra hittills iaf, risken är väl bara att jag vill ha fleeeer byråer!
3. En stor Tote-Ally Cool dubbelknäcker som förvaring på skrivbordet. I den finns det mesta "basic" som jag vill ha till hands jämt. Den är perfekt att bara lyfta med sig när jag ska på träff, eller om jag bestämmer mig för att pyssla vid köksbordet ;-)
Lycka till med din organisation! Jag kommer att kika in här och inspireras, och läsa alla bra tips du får! Det ser himla snyggt ut, det du visat upp på bild - speciellt hyllan med blom- och bandburkar är worth killing for! *fniss*
Ha en bra dag!

2007-08-03 @ 06:44:35
URL: http://papperspyssel.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag förvarar mina QK-dies i visitkortsfickor i en vanlig A4-pärm. Den sväljer massor och det blir väldigt lättöverskådligt. En sida med juldies en med blommor o s v. OBS! mycket viktigt att man väljer visitkortsfickor som man pillar in i från sidan. De som är öppna upptill trillar diesen lätt ur. Kul att se att fler än jag har mer pryttlar än utrymme....

2007-08-03 @ 09:12:28
Postat av: Marie

Om det finns en garderob i närheten så finns det jättebra knoppar att hänga över dörren. Ingen åverkan alls alltså. På knoppen kan man sedan hänga en "badrumsförvaring" av plast. Det får plats massor av småsaker i dem och är det är väldigt lätt att se vad som finns var om man väljer en genomskinlig variant. Tyvärr vet jag inte vad de heter men jag är ganska säker på att de har funnits på IKEA.

2007-08-03 @ 09:16:27
Postat av: Marie

Om man vill montera en liten stång för köksredskap eller pyssel, så går det lika bra att montera den i undersidan av ett hyllplan som på en vägg.
Om man inte är väldigt rädd om hyllan förstås ;)
Välj inte för långa skruv heller, i vårt köksskåp sticker det upp en vass skruvspets bland kaffekopparna.
Det finns jättebra metallkorgar att hänga på stången, som är så långa att pennor kan ligga i dem.
Jag önskar mig en liten "köksö" på hjul, som jag kan rulla med mig från pysselhörnan till TV:n. En helt mobil pysselhörna vore inte dumt, den kan man ställa i garderoben eller ta med till köksbordet om flera ska pyssla samtidigt.
Tack för alla bra tips!

2007-08-03 @ 09:28:03
Postat av: Victoria

Tips för band/snöreförvaring:
En verktygslåda av plast med många små fack, genomskinligt lock. Gör hål i locket ovanför facken, många hål, kanske fyra hål per fack och stick ut snörena/banden genom hålen. Lådan går att hänga på väggen och banden och snörena är lättillgängliga!

2007-08-03 @ 13:25:48
Postat av: Victoria

Tips för stämplar:
JAg har en pärm där jag har laminerade sidor i där man ju kan fästa sina stämplar på, men jag tycker de ramlar av ibland så jag gjorde små fickor av cdfickor som jag fäst på de laminerade sidorna. Sidflikarna är även de laminerade och gör det lätt att hitta rätt stämpel!
Sedan har jag tänkt att jag ska stämpla varje stämpel med på de små fickorna så att varje stämpel får sin egna ficka.
I pärmen ska ajg fästa ett snöre så att jag kan hänga pärmen på väggen.
Här är en bild (Om jag nu gjort rätt?):
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

2007-08-03 @ 13:47:30
Postat av: Victoria

Nu då?:
http://i205.photobucket.com/albums/bb101/Vickan74/stmplar.jpg

2007-08-03 @ 13:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback