Brinnande himmel!

Jag som knappt fotat nått på länge nu har fotat MASSOR idag på eftermiddagen. Pappa ringde och frågade om jag var ute och fotade... (?? undrade jag) Då sa han att det var jättehärliga fina moln ute! Pärlemor-moln!

Happ - hämta kameran och ut och fota...  blev väl några hyfsade bilder, men tyvärr inga stjärnskott. Hade liksom aldrig fotat nått sånt här förut.

Här är några smakprov:

  
  

Tyvärr gör dom sig inte alls rättvisa riktigt på kort. Dom var verkligen "pärlemorskimrande" i verkligheten och väldigt färgstarka!  Helt makalöst. Fick tipset senare (efter att ha frågat hur man gör egentligen) att man kan använda ett Cirkulärt Polfilter när man tar kort på sånt här. Sååå... det får väl införskaffas och användas nästa gång. ;-)
Hade väl kanske blivit bättre bilder med stativ oxå, men det hanns inte med.

TILLÄGG:
Nu har jag äntligen hittat lite info om "pärlemormoln" - så här skrivs det:

Pärlemormolnen bildas i Stratosfären på 15-30 km höjd, alltså långt ovanför alla "vanliga" moln i Troposfären.

Pärlemormolnen består av svavelsyra, salpetersyra och iskristaller. De bildas i atmosfären när temperaturen går under -80 grader.
Så låga temperaturer kan man hitta i stratosfären över polerna under vintern. Över sydpolen inträffar detta flera månader varje vinter, men över nordpolen är det bara i korta perioder som det är så kallt. Men när det väl blir en period med kallare än -80 grader kan tjocka lager moln bildas i stratosfären. När det dessutom blåser kraftigt skimrar molnen i färger av rosa, ljusgrönt och gulvitt när solens ljus sprids i dem. Man ser detta fenomen under soluppgång och solnedgång, dvs. då solen lyser underifrån.

Läste på nått ställe att det tydligen var vanligt (hur vanligt det nu är?) öster om den Scandinaviska fjällkedjan. Stämmer ju bra förståss. Det var tydligen också något som uppträdde efter att en kallfront passerat. (stämmer oxå) Och blåser attans gör det ju med så ja... tydligen perfekt väder för fina moln! ;-) 

 


Kommentarer
Postat av: KarinS

Åh! Dom var ju jättefina, även på fotona!
Kan bara tänka mig hur vackert det var
att få se det "lajv"!

Postat av: Marie

jag tycker ändå att bilderna blev jätteläckra! Den längst nere till höger ser ju ut som en målning, tjusigt!

2008-01-24 @ 21:05:58
URL: http://www.mariesgalleri.blogspot.com
Postat av: kristina

Efter att ha gjort kommentar guiden så får jag ju kommentera själv:-)
HELT underbara kort!!!
Vi hade duggregn och +7 grader...

2008-01-24 @ 21:40:02
Postat av: Marie

Underbara foton tycker jag!! Hade gärna sett det där live! Tack för att du delade med dig! :)

2008-01-24 @ 22:40:32
URL: http://sockergrynet.se/scrapbooking
Postat av: Sofia Wernmyr

Ja, de är jätteläckra! Jag gillar "den brinnande fågeln" ;-)
Kram / Sofia

2008-01-24 @ 23:20:39
URL: http://pysselmyran.blogg.se
Postat av: Monica O

Wow, superläckert. Önskar att vi kunde se något sådant nere i Skåne någon gång.
Nejnej här blåser det bara järnspikar och duggregnar.

Kram/Monica

2008-01-25 @ 09:48:24
URL: http://scrapparenmonica.blogg.se
Postat av: Hönan

VAd häftigt, fasen att jag inte såg dessa moln igår. Men jag fick ju ett skönt bad istället;-)
Kramen

2008-01-25 @ 10:29:48
URL: http://www.scraphonan.blogspot.com
Postat av: Camilla W

Så himla häftiga bilder! Har aldrig sett sådana moln förr, men så har jag ju aldrig varit norr om Rälta ;-) Kul att du visar.

2008-01-25 @ 11:01:40
URL: http://camillasscrapblogg.blogg.se
Postat av: louise (vbg)

Åh, de ser ju ut som " fågel fenix" :) Önskar det kunde vara något sådant här nere, inte bara blåst och regn. Kramiz

2008-01-26 @ 20:08:11
URL: http://louisevbg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback