*gnuggar ögonen*....

Näe, det hjälper inte, snön är FORTFARANDE kvar!!

Det snöade PRECIS hela dagen igår.... hästarna frös som skitar och vi fick flytta tillbaka en av flockarna till gamla hagen där dom hade bättre skydd... suck!

Lite mer snöbilder:

 baksidan - där bakom syns björken jag fotade i skir grönska nyligen!
 ett litet äppelträd där ute i snöstormen....
 grannens hägg brakade åt tre håll redan på lördag fm. :-(
Notera hur det VRÄKER ner!!! Så här höll det på hela lördagen!

 tror ni irisarna har lust att växa mer?  (taget söndag fm)
 Lilla F på väg till Farmor.... över gården! (taget söndag fm)

På skoj ringde jag till ett par som sköter väderrapporteringen åt SMHI inne i Leksand (jag känner dom) och frågade hur mycket snö det föll igår och hon kollade sina noteringar och jag fick reda på följande:

Mellan 20.00 fredag och 20.00 lördag kom det 30,6 cm snö.
Mellan 20.00 lördag och typ 8.00 söndag kom det 6,2 cm snö.

Så totalt föll det alltså 36,8 cm snö inne i Leksand och jag tror vi får räkna med att vi har fått nått liknande här ute! Skiljer nog inte så värst mycket hit eller dit. PHU!!!!!  FATTA... nästan 40 cm snö den 17e maj!!!   Meehhhh.....



Medans det snöade ute så snickrades det inne... i ladugården!  Lite tak kom på plats och dom isolerade och fixade i lilla rovkammaren som är ett rum i anslutning till det stora rummet. :-)  Det var alltså takbrädorna vi målat förut som nu kom upp i taket! = nästan 2/3 av taket klart.

  Det syns inte så förtvivlat stor skillnad i färg på väggar och tak, men taket är vitt och väggarna det ljusaste grå som gick att få tag på. (kunde kanske ha varit ett knäpp gråare, men det får bli bra så här!)

Idag håller Kjell på att göra golv över krubborna som syns nere till vänster i bild. Där ska jag ha en låååång (5m) packbänk sedan.  (gissa om jag skissat på hur det ska möbleras mm... fniss...)

Har faktiskt hunnit scrappa en del oxå, men inte fotat av dom ännu så det får bli ett separat inlägg om det.
Tjing så länge! :-)

(och jo, föresten, vi börjar tina upp här nu... solen lyser och det är runt +8 grader ute så snön droppar fint av taken... haha)

Kommentarer
Postat av: Ingrid - Inola

Men HJÄLP vad mycket snö ni fick! Hörde på radion om den underliga väderleken, men trodde nästan inte det var sant. Nu har jag sett med egna ögon ... Hoppas att det smälter bort fort som attan, så att blommorna från ditt tidigare inlägg kommer fram igen. Det är förresten blå Pärlhyacint, rosa Primula och gul Vårkrage ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback