Testkörning

Lät som ett felformulerat ord, men vad säger man då? Man kanske inte skriver det i den formen...

Idag har jag testkört.... kanske är bättre?
Ja, ja... vad jag vill komma fram till är att jag var ute och testkörde (nu är vi där igen) ett nytt objektiv som jag fick hem idag.
Lallade runt lite på baksidan bara så det blev väl inga vettiga bilder så där, men den här tyckte jag blev läcker så den gjorde jag i ordning i visbart skick.



Det jag fastnade för är att det blev så otroligt läcker "bokeh" i bakgrunden. (det är alltså området som är oskarpt som kallas bokeh) Känner mig nöjd så här långt. Det är ett 17-55/2,8 med stabilisator. Ganska ljuskänsligt så det kommer bli perfekt att använda inomhus, till porträtt och lite annat där man inte behöver zooma in så mkt utan jobbar lite på nära håll.
Det jobbiga med alla olika objektiv tycker jag är att alla har olika diameter = det behövs olika storlek på filtret till alla. OK, ett UV-filter vill man ju ha ständigt på objektivet, men vissa effektfilter hade ju kunnat vara kul att byta emellan så där. Känns vansinnigt att ha en uppsättning till varje objektiv. ;-DDD

Ja, det var objektivet för näääääära bilder, och förhoppningsvis kommer det landa ett najz zoomobjekiv som passar för motiven lite lääääängre bort i postlådan inom kort. Sker lite uppgradering av kameraprylar här för tillfället, något som jag planerat och drömt om sedan före jul förra året....  skoj. Det är lite arvepengar som jag har bestämt att dom inte bara skall flyta ut i svarta hål utan användas till något "vettigt". (kan ju diskuteras i all oändlighet om det är vettigt eller inte, men oavsett om det är vettigt eller för det höga nöjets skull så går en del alltså till något *till mig* - och det känns rätt)

I övrigt har vissa av oss varit alldeles för pigga för att vara sjuka... typ. Det är väl så med barn. Men det hade inte känts ok att skicka iväg henne till dagis som hon var i morse iallafall - även om jag vet att det är måååånga barn som är bra mycket sjukare innan dom får vara hemma. Känner mig priviligerad (hur det nu stavas) som faktiskt KAN låta mitt barn vara hemma även när det är *lite* sjukt. Man behöver ju inte sprida smittan vidare 17 varv i onödan tycker jag. Så här i "gris-sjuke-tider" så tycker jag att fler föräldrar borde begripa att dom ska stanna hemma med sina barn mycket tidigare.

Nu ska jag nog göra nått som jag inte gjort på länge - sätta mig och glo lite på TV! ;-)

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Go´morron! :-)



Vad roligt med nytt objektiv - och fler (ett till då) på ingång!!



UV-filter har jag också ett eget till varje objektiv, men effektfilterproblematiken kan du enkelt lösa genom att använda så kallade stepringar! En liten smal sak som har en filterdiameter i ena änden och en annan i den andra. Med hjälp av såna passar alla filter (med normal gänga!) på vilket objektiv som helst. :-)



Skönt att kunna vara hemma med även halvsjuka barn! Det är ju hemskt att vissa föräldrar inte kan tänka sej att bli hemma med sina små sjuklingar förrän de är så dåliga att dagispersonal och liknande "skriker rakt ut". :-/



Ha en fin dag och hoppas du får tillfälle till fler testkörningar! :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback