En dröm, en tanke...

Vad krävs egentligen för att man ska kunna kalla sig "Fotograf"?
Att man får betalt för sina bilder, eller att man helt enkelt bara bestämmer sig för att vara Fotograf helt enkelt?

Frågan hänger i luften och snurrar i mitt huvud.
En liten hägring finns om att kunna jobba mer med att fotografera. Inte på heltid eller så, och inte som nån slags reporter, utan bara precis när man vill. ;-)

Fast då kanske man är "hobby-fotograf" eller amatörfotograf?
Alltså, vari ligger egentligen skillnaderna?

Finns ju folk som tar tusen och åter tusen gånger finare foton än vad jag gör, men det är ju vad *jag* tycker. Det där sitter i betraktarens öga sägs det. Jag tycker inte att jag är nån dålig fotograf om man skall uttrycka det så, men det finns nog en uppsjö med kunskap att ta till sig... fast gör det inte det inom allt egentligen? Man slutar aldrig lära sig (hoppas jag).

Vilket svammel, tänkte bara skriva några korta rader om det här egentligen men så broderade det ut sig själv. HAHA, så det kan bli.

Ytterligare en tanke har slagit mig.
Vem som helst kan ju ta ett foto.
Frågan är om det är *efterbehandligen* som skiljer bilderna åt?
Många gånger kan dom mest tilltalade bilderna vara oerhört proffsigt redigerade i datorn och det är egentligen "det" som sticker ut i mängden.

Handlar det om hur proffsig man är bakom datorn helt plötsligt?

Slänger hej vilt ur mig frågor... kräver inga svar, jag sitter och knackar sågspån bara... det är skoj. ;-)  Oftast mer skoj om man har nån att diskutera med, men detta får duga. Kanske sitter nån där ute som är sugen på att spåna tillbaka - vad vet jag?

Finns det nån regel eller lag på när man får kalla sig Fotograf.
Eller en o-skriven regel kanske? (ni vet - sån där regel som inte syns, men alla vet att det ska vara så....)

Nåja, jag fortsätter min dröm om att en dag kunna ägna mer tid åt att fotografera mer "proffsigt". ;-)

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Den här frågan ploppar upp titt och tätt bland oss som håller på mycket med foto. :-) Och jag tror inte det finns något rätt eller fel svar, faktiskt!? Tycker man själv att man kan stå för titeln fotograf så är det väl helt okej att kalla sej för det - för vad jag vet så är det inget man kan få något speciellt yrkesbevis i (typ gesällbrev) eller nån slags licens för att vara.



Fast för mej personligen hänger att vara fotograf ändå ihop med ett yrkesutövande - att man får betalt för sina foton... Och inte bara för något enstaka då, utan mera regelbundet.



Men visst vore det toppen om man faktiskt kunde jobba som fotograf lite då och då, och helst på sina egna villkor! :-)



Ska man trassla in datorn också i sammanhanget så tycker jag att man kan göra en viss skillnad mellan ett foto och en bild - där bilden tillkom genom att ett foto kördes typ femtielva gånger genom photoshop! ;-)



Att bara beskära och justera lite i nivåer, kontrast och skärpa tex, tycker jag däremot inte ska ta bort äran från att ha tagit ett bra foto direkt i kameran. :-) Även om det gör mycket för slutfinishen så är det ändå komposition och val av bländare/slutare som påverkar mest hur fotot faktiskt blir. Och personer som behärksar DEN konsten ska definitivt våga använda sej åtminstone av titeln hobbyfotograf, tycker jag! :-)

Postat av: Milo

Här har du en till med fotografdrömmar... säg till om du kommer fram till nåt bra svar på dina frågor...

2009-07-23 @ 14:47:14
URL: http://mlilja.net
Postat av: Göran E

Så här fick jag reda på av marknadsföringsläraren på gymnasiet när jag skulle starta min firma.

Du kan inte bara skriva fotograf på din logga för jag är också en fotograf om jag går ner på fotoaffären och köper mig en engångskamera och går ut och tar ett foto. Då är jag en fotograf, sade han.

Så med andra ord är alla som fotografera en fotograf. Men om du ska kalla dig professionell fotograf då kanske det blir något annat.

Och då kommer nästa fråga, när är jag professionell? Ja det är så enkelt som att när du får betalt för en bild eller de jobb du gör så är du professionell.

Hoppas nu du har fått lite svar på din fråga Lisa :-)

2009-07-25 @ 00:09:46
URL: http://citronit.blogspot.com
Postat av: Daniel

Fotograf, professionell eller inte är ingen skyddad titel. Vem som helst får kalla sig det.

2009-07-29 @ 15:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback