Den som letar han söker

Vilket härligt väder!!!
Man tror knappt att det är sant. Fast det är bäst att skynda sig att njuta - i morgon lovar dom mer regn, midsommarafton regn, midsommardagen regn.... Skoj skoj....(urk)

Efter att ha hört den prognosen beslutade jag mig för att skolka från jobbet en stund på eftermiddagen. ;-)  Tog kameran med mig och vandrade ut bland buskar och snår. Eller mja, kanske inte riktigt. Iallafall ner en bit på baksidan för att se om det fanns nått skoj att fota. Laddade kameran med en "extension tube" som gör att man får bättre närgräns = mer macro typ. Sen var det bara att utforska den LILLA världen.

Först såg jag inte ett smack.... knappt en fluga.
Men några maskrosor blev genast mycket vackare i närbild! :-)







Flugor var det som sagt gott om. Sånna där små ettriga saker som skulle krypa in på dom mest omöjliga ställen typ. Gah vad irriterad man blir på sånna!!



Den här hade iallafall vett att sitta still på smörblomman en stund.
Tyvärr blåste det lite lätt så det var inte helt lätt att få skärpa på alla vajande strån och blommor. ;-)
Knepigare ju närmare man kommer liksom!

Ja, dåligt med roliga insekter var det gott om.
Men sen efter lite letande så hittade jag iallafall något annat än flugor!



Den här krabaten som satt och viftade med sina spindeltrådar. Han (hon?) hade fullt upp med att bygga sig ett nät vad det såg ut. En snabb liten rackare så jag fick ingen 100% skärpa på den heller...

Låt se.... jag botaniserade en extra gång där jag stod och fick ögonen på en röd krabat oxå.



Ingen "vanlig" piga vad jag kan se, men röd och fin var den. Såg nästan ut som benen var röda oxå.

Ja, det blev ju några kryp iallafall till slut, även om det såg tungt ut från början. Gick tillbaka upp på gården och upptäckte att vi hade ju lite lupiner i ett land så jag fotade dom en stund. Och SE! Vad hittade jag där om inte den här snyggingen??!!



Vad jag vill minnas så har jag läst att det är en Humlebagge - stämmer det tro? Den såg lite halvdöd ut där på blomman, men jag tror det rörde sig nån tentakel iallafall så jag vet inte riktigt. Frågade aldrig. ;-)



Den här stod i rabatten och såg trevlig ut så den fastnade oxå på kort. Har ingen aning om vad det är för blomma, men det känns som det kvittar.



Visst ja, den här fotade jag på baksidan oxå. Såg ut som en vit midsommarblomster. (?) Stod helt ensam i gräset utan vänner.



Den här somriga vasen fotade jag på förmiddagen redan. Det var midsommarfirande på dagis så jag åkte dit för att vara med en stund. Först fick alla föräldrar hjälpa till att löva och pynta majstången och sedan dansades det en stund innan vi fick lite fika. Blev inte nån dans för oss för lillasyster tycker inte om sånna där tillställningar och mamman är väl heller ingen som jublar över att dansa små grodorna så jag ägnar mig inte åt nån större övertalning. ;-)

Det var en trevlig stund iallafall och man fick chans att prata med lite andra föräldrar en stund. Ser ju bara nån enstaka när man lämnar och hämtar - alltid samma föräldrar.

Ikväll tror jag att jag ska ta och hoppa i säng med spikmattan en stund faktiskt. Blir ett par, tre gånger i veckan ungefär som jag lägger mig på den innan jag ska sova. Blir helt avslappnad och somnar efter 10-15 minuter och sover sedan mycket bättre hela natten efter det. (tar så klart bort mattan när jag vaknar till efter en stund)


Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Goddagens!



Ja, nu är det regn som gäller igen - iallafall här... :-/



Jag är ganska nollad på vad insekterna heter (är ju så ytlig av mej att jag enbart bryr mej om deras utseende! Tsss!!!), men att den där "halvdöingen" är en humlebagge instämmer jag fullt och fast i. :-)



Extension tube var förresten ett nytt begrepp för mej - exakt vad är det??? Mellanring, kanske...? (Hur kunde jag ha MVG i engelska på Komvux??? Stön!).



Oavsett vädret så önskar jag dej och de dina en jättefin midsommarhelg!!! :-)

Postat av: Cicci/Trollmor

Åh va många härliga foton! Blomman är, vad jag kan se, en Akleja!

2009-06-22 @ 22:23:02
URL: http://trollmorsplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback