Inget bus - bara godis! ;-)

Det börjar närma sig en av höstens stora "godis-högtider"... närmare bestämt  Halloween. :-) 
Jag hittade idén till askarna på nätet, men fick göra om dom lite i måtten för att passa Scor-Pal-brädan. Satt och roade mig med det hela kvällen igår. Sen var det så roligt så jag kunde knappt sluta. ;-) Får väl se till att inhandla lite småt och gott och fylla på dom med här i slutet av månaden. Dom kanske dyker upp lite var stans i huset när man minst anar det...

Monster - görs av grönt papper.

Dracula - görs av ett ljusare papper. (här creme-vit)

Mumie - görs av ett ljusare papper. På framsidan limmar man på rivna remsor som är chalkade i lite "lager på lager" för att få den inlindade effekten. Kan givetvis göras runt hela asken om så önskas. Här har jag även satt på ett handtag i samma stil.

 

MALLEN:

Skär ut ett ark på 6" x 7,5" - helst ett ganska tjockt papper så asken blir stadig. Jag har använt mig av vanligt cardstock och det finns nu även mönsterpapper som håller samma tjocklek numera.

Biga papperet enl. bild.
När långsidan = 7,5" ligger mot ovankanten av Scor-Pal brädan så bigar du vid 3" + 4,5"
Vänd papperet så kortsidan = 6" ligger mot ovankanten av Scor-Pal brädan och biga vid 1,5" + 4,5". Då bör du ha ett papper som är bigat enl. mallen ovan.

Klipp nu i mitten efter det som är prickat med rött. Vik alla bigningar. Du kommer väl ihåg att du bigar alltid med UTSIDAN UPP! Bigningarna skall göras på framsidan.

Mittenpartiet är alltså botten av asken.
Sätt lim/tape under flärparna som du klippte loss och fäst dom in på botten = inuti asken. (se blå pilar) Gör lika med båda flärparna. Då har du fått en sida på asken att stå upp eftersom flärparna nu är en del av botten. Fäst sido-flärparna från motsatt sida (sida 2) utanpå dom sidorna som satt ihop med bottenflärparna (sida 1) .



Nu bör asken sitta ihop och gå att stoppa i något uppifrån! ;-) Dekorera valfritt. Tror det syns ganska bra hur mina tre askade är dekorerade. Kanterna kanske behöver trimmas något beroende på hur bigningen och vikningen i botten blev. Man får testa sig fram lite där.  Ögon etc är stansade med små hålstansar, munnarna ritade på fri hand. Monstrets hår är klippt i taggar men man kan även använda en gräs-die till detta ifall man har en sån! Drakulas snygga hår-båge är helt enkelt stansad med en lite större hålstans. Prova vilken storlek du vill ha!
Till sist - sätt på ett handtag om du vill.



I övrigt är det ju FREEEEEEEEEEDAAAAAAAG! Kan ni förstå? (det kan inte jag) haha.
Helt sanslöst - nu igen?

Blev inte så mkt pluggandes idag för jag fick agera taxi till sjukan åt en släkting (planerat besök) och sen var det ett par saker på jobbet att ta rätt på från igår som strulade så mina gråa hårstrån ökade av sig ungefär 300%. *suck* Nu återstår att hämta upp en liten familjemedlem från dagis, packa lite väskor och sedan beger jag och gubben oss iväg på en liten tur söderöver i landet. Barnfria! Chockartat eftersom vi kallt räknade med att ha minst en av dom med oss. (hon ska ju alltid följa överallt) Den här gången hade hon dock bestämt sig för att "oxå" sova över hos nån eftersom storebror ska göra det så det blev farmor som blev den lyckliga denna gången. ;-) Lite lagom med en natt så där och vi är inte borta speciellt länge.  Ska försöka njuta av stunden iallafall. hihi.

So long med er - vik nu några askar som ni kan ha godis i.



Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Sicka söta askar! :-D



Ägnade en del av gårdagen till att sätta mej inte lite mer bland normalobjektiven, eller vad man ska kalla dem. Ditt 17-55 är uppenbarligen en pärla, fast priset avskräcker ju en aning måste jag säga. Men begagnatmarknaden finns ju också förstås! :-) Dock hittade jag en annan glugg som jag blev riktigt sugen på, och som jag t o m skulle ha råd att köpa ny. Ett fast 50 mm´s, med bländare 1,4! Ska se om jag kan läsa på mej ytterligare om det idag. :-) Om du känner till nåt om det får du gärna hojta till.



Trevligt med en utflykt, men det är väl klart att man måste passa in lite foto i schemat också, hörru! ;-)



Jag köpte en fototidning i veckan (just nu föll namnet på den bort - Digital Foto, eller nåt sånt!?) och där var det bla ett inslag om höstliga porträtt och att man kan samla på sej foton av vackert färgade höstträd som man sedan photoshoppar in som bakgrunder till lämpliga porträttbilder. :-)



Ha en fin söndag - här regnar det och är så-å-å underbart inspirerande fotoväder! Hm... <:-/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback