Fotoutmaning i Rättvik

Idag var jag iväg på en liten utmaningsgrej som vi drog igång i fotoklubben.

Intresset verkade rätt stort och förhoppningen var att det skulle dyka upp ganska många, men när vi väl stod där runt 14-snåret så blev vi till slut 4st som började med en fika.


Vi tuggade i oss lite och pratade för att sedan ta fram våra utmaningslappar som var och en förberett hemma för enkelhetens skull. Dom fördelades genom att vi "knackade arm" så alla fick någon annans lapp. Jag fick Lindas lapp, och på den stod följande:

*** EDIT: Nu har jag klistrat in fotona jag tog till varje utmaning oxå....***

1) Fotografera där färgen RÖD är dominant


2) Fotografera en rörelse


3) Fotografera ett självporträtt


4) Fotografera minst två olika geometriska former på samma bild


5) Fotografera en relation mellan en människa och ett djur


Själva utmaningen i det hela var inte bara att fotografera dessa saker utan att göra det i TURORDNING enligt listan och när tiden gått ut skulle man presentera 5 foton i rad på minneskortet i kameran där dessa 5 bilder låg. Alltså - det fick bara finnas ett foto på varje grej för att detta skulle vara möjligt att presentera i slutänden.

Lite knivigt ifall man lyckas fota flera bra kort på något, då var det bara att bestämma sig för vilka man skulle radera och vilket som skulle vara kvar i slutänden.

Nåja, vi beslutade tillsammans när fikat började ta slut att vi hade 45 minuter på oss innan vi skulle vara tillbaka på samma plats igen för redovisning. Först tänkte vi att man skulle haft 1-1½ timme på sig eller nått, men eftersom vi bara var 4st så trodde vi nog att 45 min skulle räcka - och det gjorde det alldeles lagom.

Tillbaka på plats igen så fick den som skrivit utmaningen kolla igenom den andras kamera att dom 5 bilderna låg på rad och i rätt ordning. Vi passade på att kolla varandras oxå eftersom det var lite kul att se hur det tolkats.

Testa själv om ni är ett litet gäng - det är helskoj!

Ska ta och sätta mig och redigera mina bilder från den här utmaningen så kommer dom strax på en blogg nära dig eller/och ett flickr-galleri närmare än du tror. ;-)

Klura ett tag på dessa under tiden - vad hade DU velat fota?

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Vad synd att inte fler ställde upp - men att ni som gjorde dethade en både rolig och utmanande trekvart tvivlar jag inte på! :-)



Nätet är ju fullt av fotoutmaningar, så en annan som inte har nån fotoklubb eller fotovänner "av kött och blod" att sociala sej med hoppar ju med på såna då och då istället - vilket inte är så dumt det heller! Men det skulle verkligen vara kul att vara med på nåt lite mer seriöst nångång, där man som deltagare faktiskt måste anstränga sej lite och inte bara kan rafsa fram nån lämplig bild ur arkivet... :-)



Min nya fotopryl är inte alls så spännande som det kanske lät som - och den ligger faktiskt ouppackad kvar i sin låda ännu... <:-) Det är en extern hårddisk! Har tänkt jättelänge att jag måste skaffa mej en sådan för att på ett SMIDIGT vis säkerhetskopiera mina foton... CD-skivor har jag slutat med för länge sen, men det är rätt osmidigt också att flytta över bilderna till min andra dator via USB-minne... Så det här blir nog bra - bara jag kommer igång med att använda den!? :-)



Hoppas det blev en superhärlig ridtur i morgonsolen!? Det blev det säkert! :-)

Postat av: AnnaKK

Hej igen!



Jag kunde inte låta bli att testa de här temanen jag också - och på tid och med bilderna i rätt ordning mm! Vad KUL det var!!! :-D



Mina foton finns uppe på bloggen nu om du vill se... :-)



2009-08-23 @ 11:07:44
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Ja... vilken jättekul grej.

Tänkte nog också "hoppa"på det =)

2009-08-24 @ 11:24:37
URL: http://jeanettans.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback