Så där ja!

Sommarens värsta åskväder passerade just.

Det där med att dra ut lite kontakter är inte så dumt ändå... dundrade på rätt bra kan jag säga... brrr....

Passade på att försöka fota lite oxå, blev en halv miljarders kort, men jag vete katten om jag lyckades fånga nån blixt. Måste kolla igenom dom i datorn för det är nog lättare att se där. Tyvärr är det ju för ljust alltså på dagen. Har ett gråfilter till kameran och det satte jag på så klart, men det hade varit bra med så där 3-4 filter till... fniss... Ska nog ta och köpa ett mörkare (ND-8 tror jag det heter, just nu har jag ND-4.) så kan man kombinera efter behag med ett eller båda.

En annan sak som dök upp på önskelistan är en sån där "lightning-trigger" eller vad 17 det heter. Nått man har till kameran som automatiskt löser ut (om jag fattat rätt) när det blixtrar! Verkar ju smidigt så slipper man stå och knäppa sig blå i väntan på en blixt.... i och med att det var så ljust nu så tog jag med 2sek intervaller. Blir ju snabbt många kort. Bilderna jag tog förra sommaren i Laknäs när det var mitt i natten = mörkt så kunde jag utan problem köra 10sek intervaller och det höll sig mörkt ändå. Ska ta och surfa runt lite efter mer tips om detta... alltid lär man sig nått. :-)

Står man och fotar så glömmer man av sig lite att åska är otäckt märkte jag. Verkar vara bra terapi. Slösar hellre på ett minneskort än att fördjupa mig i det otäcka. (fast fråga mig nån natt när det åskar så är jag nog inte lika klarsynt)

Ser ut att komma ett nytt mörker, men förhoppningsvis är det mest regn som kommer.

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Åh, tack för tips och råd ang vikningen av skärmen! Hittade en videosnutt på Youtube som var väldans pedagogisk - så nu är åbäket på plats i sin påse igen! :-D



Har aldrig testat att försöka fotografera blixtar. Gör sej nog bäst över vatten? Här i skogen ser man dem inte på samma sätt som i ett öppet landskap - det blir oftast som ett sken bara...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback