Lerinpackning


Det var Maria (som jag har hästen hos) som hittade annonsen från Ulrika Ström i Guideboken (Konst, Hantverk, Form, Café) 2009 av en slump när hon satt hos mig i ladugården för nån vecka sedan. Maria hade tidigare pratat om att hon ville gå på nån mer keramikkurs nu i sommar när hon var ledig.

Ja, och så bara ramlade den upp - annonsen alltså - och Maria ringde och hörde efter.  595:- för 3 timmar och vi behövde vara 4-6 personer. Nemas problemas sa vi och skakade ihop ett gäng. ;-)

Igår var vi alltså upp till Rättvik där Ulrika Ström håller till uppe i Lerdal, 5 personer med blandade erfarenheter av det här med Keramik. Jag verkade ha minst erfarenhet av det... haha, har aldrig pysslat med det (ok - ljug - vi höll nog på nått på högstadiet med keramik om jag inte minns fel...)  så det skulle bli oerhört spännande.

  Ulrika Ström - Keramiker som höll i kursen.
(ursäkta dåligt foto, men det var på slutet och ljuset var inte det bästa den här bilden var ändå mycket roligare och mer levande än den platta kalla bild jag tog med blixt....)

När vi kom dit visade hon oss runt och pratade kort om dom olika sorters lera och keramik som fanns och vad hon själv gjorde för något. Sen fick vi börja med ett "kavlat" alster. Kändes enkelt, men i slutänden visade det sig vara ganska svårt ändå tycker jag, eftersom det skulle sättas ihop ordentligt oxå... lite pilligt eftersom det måste vara noggrannt gjort för att inte gå upp i bränningen! (är lite osäker på ett av mina alster här... hmm...)

Detta blev min första kavling:

Här ligger det och torkar lite för att få mer styrsel när det skall sättas ihop. Ni förstår dilemmat va? Gäller ju att få botten och kanterna ihopsatta ordentligt. Vet inte om jag lyckades få till botten bra på den här. Kanten satte jag ihop först, men rev upp en gång och satte ihop igen lite bättre så den blev nog hyfsad till slut. (bild på färdigt alster kommer längre ner)

Sen visade Ulrika oss hur man skulle dreja.
Pja, såg ju ut att vara lätt som en dans när hon gjorde det förståss... haha... många års vana i dom fingrarna kan jag säga!! Hon visade oss några enkla steg och lite trix för att komma ihåg proceduren och så hjälpte hon oss så klart medans vi höll på.

Hon hade två drejplatser så jag och Helena tog tjuren vid hornen och började. ;-)

Oj, jösses vad skoj det var!!!
Men rackarns vad man fick vara bestämd innan den där jäkla lerklumpen centrerade sig på skivan. Shit alltså. Fick ta i allt vad man kunde för att hålla emot, men bara den kom i rätt läge så blev det en annan melodi. ;-)

Har inga kort när vi drejade - det glömde jag, men här är iallafall min färdiga skål. Blev MYCKET nöjd över att ha fått ihop något på första försöket. ;-DD

Ser nu att det är nått hack på utsidan men det är nog från naglarna tror jag.
*note to self* det är lättare att dreja med korta naglar!
Jag som ALDRIG brukar ha några naglar annars lyckades så klart ha hyfsat rejäla naglar för en gångs skull - gjorde inte saken lättare, men det gick ju så klart, fast det hade gått lättare UTAN naglar, eller med betydligt kortare naglar! ;-D

Efter drejningen gick jag tillbaka och gjorde lite mer kavlade alster.
Det blev en skål. Den gjorde jag genom att lägga lera över en glasskål som jag fick låna av Sanna. Dom som varit med förr hade så klart varit smarta och tagit med sig ett par skålar att arbeta över/i.

Här ligger den på tork lite, för att leran skall bli lite stabilare och man ska kunna vända på det. Nu ligger den över en upp och nervänd glasskål. Mönstret är tryckt med en snäcka och ett grässtrå. Ganska enkelt.


Här har jag tagit ur skålen och vänt på den. Får se om den håller formen hyfsat. Den vek ut sig
något mer när jag fått bort glasskålen, men det satt fast lite oxå så jag fick böja ut kanterna något och sen böjde jag aldrig in dom igen kom jag på. Men det gör inte så mycket - den lämpar sig utmärkt som skål ändå. ;-)

Eftersom det fanns tid kvar så gav jag mig in på ett fjärde alster. Det ingick tre alster i kursen och så fick man betala extra för alster utöver det.

Denna bidde det.
Vet inte riktigt om det blev en vas, en pennkopp eller vad det blev, men nått ihåligt blev det iallafall. ;-DD  Mönstret är kavlat med ett sånt där nät (typ fruktnät) runt kaveln. La en liten orm i skarven för att dölja där man satt ihop "vasen". Tyvärr är det denna jag är lite osäker på om den kommer hålla ihop eller inte. Vi får hålla tummarna. Spricker den så får det väl bli ett pennställ.

Och så satte jag ihop min första grej - vet inte riktigt vad det ska föreställa heller, det var en "mugg" från början som jag använde som mall.... men jag skippade ju örat, och sen blev det rätt rak i formen...

Lite svajig men det är väl charmen med det hela när man är nybörjare. ;-)
Runt kanten kavlade jag in en spets från Prima (längst upp) och sen är det några slags ormbunksblad som mönster. Tyvärr förstör man mönstret lite när man tummar ihop allt, och jag orkade inte bättra på det utan det får vara charmen att se avtrycken från mina fingrar oxå. ;-) (om dom ny syns under glasyren)

Och så lite bilder på dom andras alster och jobb....

  
Flitens lampa lyser...

  
Alla alster uppställda på bordet när vi var färdiga.

  
Carros groda och Sanna in action.

Och på slutet när vi skulle beundra våra färdiga alster så sprack himlen upp från sitt eviga regnande och vi kunde skåda solnedgången...

Inget välplanerat foto precis - jag slängde upp kameran och fotade precis innan solen trillade ner bakom kanten.... ;-)

Vi blev kvar lite längre än planerat och så tog det ju lite tid att diska av allt vi använt oxå. Men vi var alla mycket nöjda och glada och nu får vi vänta ca 4 veckor innan vi kan hämta våra färdiga saker. Allt skall glaseras och brännas och hon måste fylla en ugn innan hon bränner.

Vilken färg jag valde på glasyren?
Nån som kan gissa??? Jag har samma på alla mina alster.
Vi fick välja mellan Blått, Vitt eller Grööööönt. ;-)

Vi skulle egentligen komma överens om bara EN färg, och det hade varit ganska lätt eftersom tre av oss sa Grönt på en gång, men sen var det ett par som hellre ville ha några alster i Vitt, så då gick det bra att vi delade lite. Men jag ville ha alla mina saker i grönt (finns väl ingen annan färg eller??) så för mig var valet väldigt enkelt. hihi.

Ulrika har försäljning av sina alster hemma på gården + nere i Rättvik på en butik som heter Handslaget.

Jepp, då var man en erfarenhet rikare, och det är absolut något jag skulle kunna göra igen!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Ta med mej också nästa gång!!! :-D



Nu blev jag ju fullständigt SJUKT sugen på att testa drejning mm!!!



Postat av: Elina

Vad roligt det ser ut!

2009-08-01 @ 15:42:54
URL: http://elinasblandning.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback