Fotolista

Hittade den här listan hos Emelie och kände faktiskt för att göra en lista på min blogg för en gång skull. Det är ett kärt ämne och det kändes som ett bra alternativ för att summera mitt eget fotograferande lite för mig själv. Tror det ger en bra överblick liksom.


Vad har du för kamera?

En Canon EOS 40D
Vilken var din första kamera?

Har haft flera olika kompaktkameror för negativfilm när jag var yngre, men första digitalkameran som oxå blev ett avgörande steg i fotograferingen inköptes 2004. Olympus C 765 tror jag den heter.
Hur många GB minne har du?
runt 25 kanske?
Hur många externa hårddiskar har du?
2st. Borde skaffa en större och lite dyrare egentligen (= bättre kvalisort)
Fotar du med RAW eller JPEG?
jpg än så länge, har inte "tordas" byta till RAW ännu.
Vad är roligast att fotografera?
Nästan allt... men det blir mycket djur och natur, även om jag mycket väl fotar både människor, bilar och småkryp. :-)
Vad är tråkigast att fotografera?
Inget om man tänker motivmässigt, men saker som måste fotas för fotandets skull till ex. uppgifter etc är inte det mest spännande.
Vilket är ditt bästa objektiv?
Canon 17-55mm f.2,8 IS USM
Hur många objektiv har du?
4
Vilket var ditt första objektiv?
förutom kitobjektivet till 400D som jag aldrig använde så köpte jag ett Tamron 18-250.
Vad för objektiv har du ägt?
Kitobjektivet, Tamron 18-250 (sålt), Canon 17-55/2,8, Canon 70-200/4,0, Tamron 90/2,8, Canon 50/1,8.
Drömobjektiv?
Ett 85mm/1,2 är hägringen. ;-)
Vad blir ditt nästa fotorelaterade köp?
Vet faktiskt inte. Har inte planerat nått just nu.
Är dock lite sugen på att uppgradera huset igen, fast jag nyss gjort det... (ehrrmm, lätt att vara efterklok här... fniss...)
Vidvinkel eller zoom objektiv?
Vill nog gärna ha nått med lite zoom så man inte är helt låst.

BILDBEHANDLING
Vad har du för photoshop?

CS4
Vad var det senaste du redigerade?
Bilderna från USA, dock väldigt sparsamt, la inte ner nån större energi på dom då det mest var "semesterbilder".
Hur lång tid lägger du ner på en bild?
Beror på vad jag vill göra och vad som behöver göras. Kan vara 5-20 min.
Hur redigerar du en bild?
I PS CS4
Hur många bilder har du redigerat som mest till en kund?
Gjorde nog 20-30 bilder till ett par tjejer jag fotade i somras, har inte haft några direkta "kunder" ännu. ;-)

ÖVRIGT

Bästa fotominnet?
Finns många. Ibland är det inte själva fotostunden som är det viktiga utan det omkring, själva utflykten i sig. Gillar att strosa runt i min ensamhet och upptäcka små skatter att fota.
Värsta fotominnet?
Har nog inga sånna (än) men jag grämer mig oftast när jag inte fotade något jag skulle vilja ha fotat!
Vad var det senaste du fotograferade?
Stannade på vägen hem faktiskt idag och fotade snövidderna på ett ställe. Blev genom bilrutan så det blev säkert inte dom bästa bilderna.
Vad vill du bli när du blir stor?
Hm, tja, man kanske borde veta det nudå? Jag vill fortsätta göra det jag gör + ta in fotograferingen som en del i företaget faktiskt.
Har du sålt bilder?
Noop.
Vad blir ditt nästa fotouppdrag?
Måste fota till högskolekurserna. Kanske inte räknas som sånna uppdrag. ;-)
Vad vill du utveckla i ditt fotograferande?
Bli bättre på att se ögonblick och få "min" touch i bilden.
Vad tycker du är det starkaste i ditt fotograferande?
Att jag inte tänker och planerar så mycket. Jag går på det som känns bra för stunden och jag tror och hoppas jag har ett rätt hyfsat kompositionsseende, men det kan säkert utvecklas mer.

************************

Tja, då var det på pränt.
Tror jag ska grunna på dom där frågorna på slutet lite mer... kan jag nog behöva. ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback